Het binnenhalen van de beste kandidaten voor uw vacatures is geen gemakkelijke opgave. Gelukkig zijn er heel wat tips & tricks waarmee u juist die veelbelovende sollicitanten kunt prikkelen om te reageren op uw vacature.
Manieren om de response op uw advertentie te vergroten:
Gevonden worden op titel
Must haves voor vacatureteksten
Spreek de kandidaat aan
Overzichtelijk en helder
1. Gevonden worden op titel
* Werkzoekenden zoeken op functienamen. Maak daarom van de functienaam de titel van de vacature.
* Toevoegingen als ‘parttime’ zijn overbodig. Hierop wordt nauwelijks gezocht, dus deze kunt u beter in de tekst verwerken.
* Uit analyse van zoekopdrachten van sollicitanten op JobTrack blijkt dat bepaalde zoektermen vaker voorkomen dan anderen. Kandidaten kijken bijvoorbeeld vaker naar ‘receptioniste’ dan naar ‘telefoniste’, terwijl het hier waarschijnlijk gaat om eenzelfde vacature.
Meest gebruikte zoektermen op JobTrack
secretaresse administratief medewerker vertegenwoordiger monteur administrateur
administratief communicatie facilitair horeca magazijn
administratie receptioniste financieel productie planner
chauffeur marketing accountmanager controller docent
manager logistiek verkoop commercieel verpleegkundige
2. Must haves voor vacatureteksten
De volgende elementen mogen niet ontbreken in een effectieve vacaturetekst:
Kopregel
* Zorg ervoor dat de functiebenaming duidelijk is en dat de sollicitant deze niet op verschillende manieren kan interpreteren.
* Gebruik de functienaam waarop kandidaten het vaakst zoeken.
Organisatieprofiel
* Verplaats u in uw doelgroep. Wat wil de sollicitant weten over uw bedrijf?
* Wat onderscheidt uw bedrijf van andere organisaties? Benoem waarom de werkzoekende juist bij uw bedrijf moet solliciteren.
* Geef een beschrijving van de bedrijfscultuur en geef feitelijkheden: de bedrijfsgrootte, de positie op de markt.
Functieomschrijving
* Noem de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden. Maak de omschrijving zo concreet mogelijk door aan te geven wat de kandidaat gaat doen.
* Geef aan of u een fulltime of parttime kracht zoekt.
Functie-eisen
* Geef een samenvatting van de gevraagde competenties, ervaring en opleidingen.
Aanbod
* Wat zijn uw primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden? Sluiten deze aan bij de wensen van de doelgroep?
* Positioneer uw bedrijf zó dat uw doelgroep geprikkeld wordt om te reageren. Dit doet u door arbeidsvoorwaarden en randvoorwaarden te beschrijven die aansluiten bij de interesses van uw doelgroep.
Sollicitatieprocedure
* Geef aan hoe de sollicitatieprocedure zal verlopen.
* Vermeld wat de reactietermijn is, uit hoeveel rondes de procedure bestaat en of de kandidaat mee moet doen aan een assessment.
Contactinformatie
* Vermeld de NATW gegevens van de contactpersoon. Vergeet niet de e-mailadressen en (indien aanwezig) uw bedrijfswebsite te noemen.
* Het is netjes het geslacht van de contactpersoon te noemen.
* Geef aan hoe geïnteresseerden meer informatie kunnen krijgen over de vacature en het bedrijf.
3. Spreek de kandidaat aan
Niet alleen de inhoud, maar ook de schrijfstijl bepaalt of uw doelgroep zich aangesproken voelt.
Tone of voice
* Stem de advertentietekst af op de kandidaten, het wervingskanaal, de functie en uw bedrijfscultuur. Gebruik bijvoorbeeld een informele tekst bij een zoektocht naar een net afgestudeerde creatief en een formele tekst als u een advocaat zoekt.
Spelfouten en clichés
* Uit onderzoek blijkt dat sollicitanten zich ergeren aan spelfouten in de vacature.
* Ook het gebruik van clichés wordt als storend ervaren. Met formeel taalgebruik hebben kandidaten minder moeite.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten